Paardenkür.

16/08/2015

Sinds augustus 2014 heb ik het paard Bubbles. Hij is een van de vele neefjes van oom Totilas. Bubbles is een Appaloosa met een mooie tekening. En vanzelfsprekend ben ik hierdoor het laatste jaar meer dan geïnteresseerd geraakt in de verrichtingen van zijn oom.

Bubbles poseert

Bubbles poseert

Afgelopen week (d.d. augustus 2015) werd de Grand Prix Spécial bij de Europese kampioenschappen paardensport in Aken gereden.

Het was een trieste vertoning wat Totilas betreft (nu eigendom van de Duitser Matthias Rath), want hij bleek achteraf geconstateerd, een botontsteking in een van de achterbenen te hebben en liep daardoor een moeizame en waarschijnlijk pijnlijke kür.
En Nederlander Edward Gal met Undercover werd gediskwalificeerd, nadat zijn paard van stress op de tong had gebeten en bloed het schuim in de mond roze kleurde.

Totilas werd tot 2011 bereden door Gal en presteerde toen zeer veelbelovend op het hoogste niveau, mede door de klik tussen ruiter en paard.
Om die reden werd het dier onder de kont van Gal vandaan gekocht voor tussen de 10- en 15-miljoen Euro door de stiefmoeder van Rath (en paardenpartner Paul Schockemöhle) om zoontje Matthias te verwennen. Het paard werd echter ook voor fokdoeleinden ingezet, raakte onder andere door die overbelasting meerdere malen geblesseerd en dit is tot op de dag van vandaag niet meer goed gekomen.

Edward Gal en Totilas

Edward Gal en Totilas

Het zwaarmoedige Totilas-sprookje heeft hiermee een slecht einde gekregen en men onderkent dat het geweldige paard een oude dag gegund moet worden met nog wat spermaverkoop om de 15-miljoen onkosten wat te compenseren.

Met Edward Gal en Undercover komt het wel goed. Dit paard is jong en kan nog veel leren. En ik heb het grootste vertrouwen in de ruiter.

Gisteren was dus een trieste dag, ook omdat het regende.

Om de zinnen te verzetten ga ik meestal de Veluwse bossen in met Bubbles. Weer en wind deren me niet, maar gisteren, geïnspireerd door de EK ritten heb ik wat in de binnenbak gereden. Ik heb geoefend op een ontspannen voorwaarts neerwaartse draf, waarbij ik doorzit en het paard me voor mijn gevoel wat ‘optilt’ (als het goed gaat).
Ik weet het, het zijn paarden&ruitertermen, en normaal gesproken ben ik daar niet zo mee bezig, maar het was leuk om te doen. En als je een ‘eigen’ paard hebt, dan word je voorzichtig en zorgzaam en wil je het allerbeste voor je paard. Daar hoort een goede basis bij (voor ruiter èn paard) om te voorkomen dat er stress en/of blessures ontstaan met alle nare gevolgen vandien.

Als je je eenmaal gaat verdiepen in deze zaken word je gek van het aanbod.
Want er is zoveel over te lezen, zien en horen op het internet. En zoveel geld aan uit te geven ook. Aan advies, instructie, materiaal, zalfjes en andere prutsspulletjes, en vooral peperdure paardenaankleding… Kortom het is een geanimeerde markt.

Arthur's winkel

Arthur’s winkel

Maar ja, je wilt het perfecte voor je eigen paard, daar ben ik inmiddels wel achter. De band bouwt zich in hoger tempo op dan je kunt bijhouden.
Dus ik begrijp dat Edward Gal pijn gevoeld moet hebben toen Totilas naar Rath & co in Duitsland ging. En wellicht wist hij, dat het dier in handen van het enge broertje Schockemöhle voor andere doeleinden ge(mis)bruikt zou worden dan alleen voor de sportieve sport. Bij de prijsuitreiking van de landenwedstrijd afgelopen week, waarbij Nederland won en Duitsland brons kreeg werd op het podium een gênant handje geschud tussen Gal en Rath. Het moet voor Gal gevoeld hebben als het schudden van de hand van de onderhandelaar die een geliefde in gijzeling heeft…

Als laatste vraag ik me af hoe het kan, dat een toppaard wat in een topwedstrijd in Europa loopt, door een wedstrijd-gerelateerde medische keuring kan komen zonder dat er een botontsteking wordt gemeten in het bloed… Rarara…

Zonder zadel zwemmen in het vennetje

Zonder zadel zwemmen in het vennetje

Geef een reactie

